Het Franse supermarktbedrijf Carrefour heeft zijn omzet vorig kwartaal minder stevig weten op te voeren dan in de voorgaande kwartalen, door afnemende verkopen in China. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.

De totale omzet van Carrefour steeg vorig kwartaal met ruim 4 procent naar 21,4 miljard euro. In het eerste kwartaal werd nog een plus van 6 procent gerealiseerd. Op de Franse thuismarkt steeg de omzet in super- en hypermarkten die langer dan een jaar open zijn met bijna 1 procent.

Carrefour is ook een speler op de Belgische markt waar het circa 600 vestigingen heeft. Daarmee is de Franse keten, na het Amerikaanse Walmart het grootste supermarktconcern ter wereld, ook geduchte concurrent voor de nieuwe Nederlands-Belgische combinatie Ahold-Delhaize.

 

In Brazilië werd op die basis een groei van 7 procent behaald. In China zakte de vergelijkbare omzet echter met 12 procent. Hoewel de Chinese economie officieel met 7 procent groeit, komen er steeds meer signalen dat de tweede economie ter wereld aan het afkoelen is.

Carrefour gaf aan de plannen voor verdere uitbreiding in China door te zetten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl